Catering dietetyczny czyli dieta i catering - Źródła kwasów tłuszczowych
Catering dietetyczny Warszawa, czyli zestawy dietetycznych posiłków z dostawą oraz opieka dietetyka na terenie Warszawy.
Catering dietetyczny Warszawa - dowóz gotowych diet
jestesmy na facebooku
Strona główna
Mapa strony
Wybierz miasto
Warszawa
Wrocław
Catering dietetyczny
Catering osobisty
Czym jest?
Godziny dostaw
» Cennik «
Przykładowe Menu
» Zamówienie «
Diety specjalne
GENODIETA
Diety lecznicze
Mama i dziecko
Diety sportowe
Dla firm
Catering okolicznościowy
Przyjęcia okolicznościowe
Sylwetka
Konsultacje dietetyczne
Artykuły
Projektanci mody
Kontakt
dieta na zamowieie
Źródła kwasów tłuszczowych


Źródła kwasów tłuszczowych i ich znaczenie w utrzymaniu prawidłowego profilu lipidowego


Rodzaj kwasu tłuszczowego

Źródła

Kwasy tłuszczowe nasycone

produkty mleczne, pełnotłuste (masło, sery, śmietana, mleko), smalec, łój, tłuste mięso, olej palmowy, olej kokosowy

Kwasy tłuszczowe nienasycone

olej rzepakowy, oliwa z oliwek i inne oleje roślinne, margaryny, migdały, orzechy laskowe, tuńczyk, sardynki

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT)

Omega 3: olej lniany, olej rzepakowy, olej sojowy, tłuste ryby morskie (np. śledź, makrela, łosoś)

Omega 6: olej słonecznikowy, olej kukurydziany, olej z pestek winogron, olej sojowy, olej rzepakowy

Tłuszcze „trans” (z uwodornionych olejów)

tłuszcz cukierniczy

(krakersy, ciasta, pączki), “fast-food”

Źródło: http://www.phie.pl/pdf/phe-2009/phe-2009-4-447.pdf

Głównym celem w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych jest redukcja stężenia „złego” cholesterolu (LDL) oraz obniżenie zawartości trójglicerydów. Istotną kwestią przy tego typu problemach zdrowotnych jest prawidłowy dobór spożywanego tłuszczu. Ma on znaczący wpływ na utrzymanie prawidłowego profilu lipidowego. Istnieje związek pomiędzy kwasami tłuszczowymi nasyconymi a przyspieszeniem rozwoju miażdżycy poprzez podwyższenie stężenia cholesterolu całkowitego i cholesterolu frakcji LDL. W leczeniu i profilaktyce zaburzeń lipidowych niezwykle ważne jest spożywanie ryb. Są one źródłem kwasów Omega-3. Źródłem Omega-3 jest także olej rzepakowy, który w polskich warunkach może być stosowany w diecie śródziemnomorskiej.
Innym cennym składnikiem olejów roślinnych są sterole roślinne. Konkurują one z cholesterolem zawartym w tłuszczach nasyconych o wchłanialność - dlatego pomagają nam w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi.
Szczególnie zalecanym tłuszczem jest olej rzepakowy, który może być spożywany na surowo i stosowany do smażenia. Ponad to, że jest on doskonałym źródłem cennych kwasów nienasyconych (ALA i LA), które również wpływają na prawidłowy poziom cholesterolu, to charakteryzuje się także ich idealnym stosunkiem (Omega-6 do Omega-3) tj. 2:1 oraz zawiera sterole roślinne.

Opracowała: Sylwia Szeleźnik, dietetyk

Więcej informacji na:
www.pokochajolejrzepakowy.eu
FB: Miej więcej oleju w głowie

 
© Copyright 2005 - 2017 - SZTUKA JEDZENIA - Catering dietetyczny - Wszystkie prawa zastrzeżone
Kopiowanie bez zgody właściciela serwisu ZABRONIONE