Catering dietetyczny czyli dieta i catering - Jak dobrze znasz tłuszcze? Poznaj olej rzepakowy!
Catering dietetyczny Warszawa, czyli zestawy dietetycznych posiłków z dostawą oraz opieka dietetyka na terenie Warszawy.
Catering dietetyczny Warszawa - dowóz gotowych diet
jestesmy na facebooku
Strona główna
Mapa strony
Wybierz miasto
Warszawa
Wrocław
Catering dietetyczny
Catering osobisty
Czym jest?
Godziny dostaw
» Cennik «
Przykładowe Menu
» Zamówienie «
Diety specjalne
GENODIETA
Diety lecznicze
Mama i dziecko
Diety sportowe
Dla firm
Catering okolicznościowy
Przyjęcia okolicznościowe
Sylwetka
Konsultacje dietetyczne
Artykuły
Projektanci mody
Kontakt
dieta na zamowieie
Jak dobrze znasz tłuszcze? Poznaj olej rzepakowy!

Jak dobrze znasz tłuszcze? Poznaj olej rzepakowy!

Przeglądając blogi prowadzone przez fascynatów odżywiania, zauważymy, iż olej rzepakowy nie ma dobrej renomy wśród osób wkręconych w zdrowy styl życia. Czy popularna „oliwa północy” rzeczywiście jest bezwartościowym produktem naszej diety, który dostarcza szkodliwego kwasu erukowego? Czy polskie uprawy rzepaku są modyfikowane genetycznie, co może negatywnie odbić się na naszym zdrowiu?


Kwas erukowy – ukryty morderca?

Kwas erukowy rzeczywiście stanowił powyżej 40% oleju rzepakowego i wykazywał potencjalnie szkodliwe działanie wśród modeli zwierzęcych. Zdanie to napisałem w czasie przeszłym, gdyż od 1976 roku dzięki naukowcom z Kanady mamy możliwość spożywania oleju rzepakowego, w którym zawartość kwasu erukowego stanowi minimalny odsetek [1]. Na dzień dzisiejszy, w Unii Europejskiej, czyli także w Polsce, do uprawy mogą być dopuszczone odmiany rzepaku zawierające mniej niż 1% kwasu erukowego.

„Negatywne” działanie oleju rzepakowego…

Olej rzepakowy charakteryzuje się:
  • niską zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych (7%),
  • wysoką zawartością jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (63%) i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (28%),
  • wysoką zawartością witaminy E – 17,46 mg [2],
  • wysoką zawartością steroli roślinnych (0,53-0,97%) [3],
Odpowiednia podaż wyżej wymienionych substancji (poza kwasami nasyconymi) zawartych w oleju rzepakowym korzystnie wpływa na nasze zdrowie.
Jak wykazały badania opublikowane przez Journal of the American College of Cardiology, każda zamiana 5% wartości energetycznej diety pochodzącej z nasyconych kwasów tłuszczowych (ich źródłem są głównie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, ale też np. olej kokosowy) na wielonienasycone kwasy tłuszczowe obniża ryzyko chorób układu krążenia o 25% [4]. Jak podaje British Journal of Nutrition samo włączenie oleju rzepakowego (źródła nienasyconych kwasów tłuszczowych, tj. kwasu oleinowego i kwasów z rodziny omega-3 i 6 oraz steroli) na 28 dni, do jadłospisu redukuje stężenie frakcji cholesterolu LDL (potocznie złego cholesterolu) o 7,4% w odniesieniu do typowej diety zachodniej. Obniża się również stężenie całkowitego cholesterolu [5]. Jednak stężenie lipoprotein (np. HDL, LDL) we krwi to nie jedyne czynniki ryzyka rozwoju chorób układu krążenia – podwyższone stężenie glukozy na czczo, stan zapalny czy podatność LDL na utlenianie również mają wiele do powiedzenia. Warto podkreślić, iż olej rzepakowy jest zalecany w diecie diabetyków.

Podsumowanie

Włączenie oleju rzepakowego do diety niesie za sobą wiele korzyści. Jest to olej charakteryzujący się wysoką zawartością korzystnych dla zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych i najniższą, wśród olejów roślinnych, zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych. Niemniej jednak, nie należy tym samym wykluczać innych źródeł tłuszczów w naszej diecie. Tłuste ryby morskie, orzechy, awokado i oliwa z oliwek będą doskonałym urozmaiceniem naszej diety. Z oleju rzepakowego korzystajmy dodając go do sałatek, do pieczenia, czy smażenia, a przy wyborze kierujmy się opakowaniem – olej w ciemnej butelce będzie stabilniejszy, dzięki czemu jego wartość odżywcza będzie wyższa.

1. Mag T. Canola oil processing in Canada. J Am Oil Chem Soc. 1983;60:380–384.
1. Baza danych USDA - https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/718?manu=&fgcd=&ds=
2. Lin L., Allemekinders H., Dansby A. i wsp.: Evidence of health benefits of canola oil. Nutr Rev 2013;71(6):370–385.
3. Li Y., Hruby A., Bernstein AM. Saturated Fats Compared With Unsaturated Fats and Sources of Carbohydrates in Relation to Risk of Coronary Heart Disease: A Prospective Cohort Study. J Am Coll Cardiol 2015,6,66(14),1538-48.
4. Gillingham L., Gustafson J., Han S. i wsp.: High-oleic rapeseed (canola) and flaxseed oils modulate serum lipids and inflammatory biomarkers in hypercholesterolaemic subjects. Br J Nutr 2011;105(3):417-427.


www.pokochajolejrzepakowy.eu
FB: Miej więcej oleju w głowie

 
© Copyright 2005 - 2017 - SZTUKA JEDZENIA - Catering dietetyczny - Wszystkie prawa zastrzeżone
Kopiowanie bez zgody właściciela serwisu ZABRONIONE